معا لغد افضل

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
معا لغد افضل

+2
love for ever
shamhoorich
6 مشترك

    رأى شخصى فى اية قرأنية

    avatar
    shamhoorich
    عضو مساهم
    عضو مساهم


    عدد المساهمات : 48
    رقم العضوية : 154
    تاريخ التسجيل : 01/11/2008
    نقاط التميز : 86
    معدل تقييم الاداء : 0

    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف shamhoorich الخميس 26 فبراير - 9:32

    السلام عليكم
    احب ان اجمع من خلال هذا الموضوع اراء الاعضاء فى هذا المنتدى من خلال محورين

    الاول :ما مدى صحة اى تفسير للقرأن من خارج التفاسير المعتبرة واعني ما يلقى فى القلب عند سماع او قراءة اية قرانية, وعلى سبيل المثال انا شخصيا كان لي تفسير مختلف تماما فى قول المولى سبحانه وتعالى (لا يمسه الا المطهرون ) على إعتبار اننى حسيت الاية هذه على انها لا يمكن ان يحس بها او يشعر بها او يسلكه الله فى قلبه ( القرأن الكريم ) المسلك الصحيح, الا المطهرون على اعتبار ان يمسه من الناحية الحسية او المعنوية الفكرية الشعورية وليس من الناحية المادية فقط, ولكنى توقفت عند كلمة المطهرون وهى بالطبع مفعول به, وتسالت اذا لابد ان يطهر الله شخصا ما لكى يفهم القرآن بشكل ادق ويصل الى قلبه وبصيرته بمضمون الصحيحة معانيه, اذا هى مسالة انتقائية من المولى, فخطر السؤال التالي في عقلى, فأين اذا ارادة الانسان المستقلة والاختيارية.؟؟ وقلت في نفسى محاورا ونافيا, يبقى المعنى الذي وصل لقلبى مش دقيق, ولكنى رجعت مرة اخرى اقول, الله طيب لماذا اذا كان الله سبحانه وتعالى قادر على ان يطهر من يريد التطهر, اذا فالعلاقة تفاعلية وبدون الدخول فى تفاصيل اكثر من ذلك اعود بكم للهدف من السؤال المهم جداااا ما هو فى رايكم حكم التفسير المختلف لاحد الافراد العادين وخصوصا اذا ما كان من يخرج عن مضمون المعنى بل بالعكس قد يكمله ان صح التعبيروخصوصا اننا منقدرش نجزم ان احدا ما هو الذى احتوى وفسر كامل مراد الله من اياته ناهيك عن وجود مستجدات تستجد قد تزيد على التفسير عمومية
    اسف للاطالة وانتظر منكم اراءا جدية
    ملحوظة
    انا لا انتظر منكم فتاوي دينية ولكني انتظر اراء شخصية ولو كانت مخالفة للفتاوى الشرعية مع احترامى الكامل للفتاوى الشرعية وقد تكون هى فعلا المرجع الاخير لكنى اناقش معاكم
    المرة القادمة لي رأى شخصى فى آية أخرى
    avatar
    shamhoorich
    عضو مساهم
    عضو مساهم


    عدد المساهمات : 48
    رقم العضوية : 154
    تاريخ التسجيل : 01/11/2008
    نقاط التميز : 86
    معدل تقييم الاداء : 0

    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف shamhoorich الخميس 26 فبراير - 9:35

    السلام عليكم
    على فكرة المحور التانى بعد المشاركات
    love for ever
    love for ever
    الزعيمة
    الزعيمة


    عدد المساهمات : 2621
    رقم العضوية : 37
    تاريخ التسجيل : 08/07/2008
    نقاط التميز : 3166
    معدل تقييم الاداء : 81
    من مواضيعي : موضوع نقاش وبحث
    الخطأ؟؟؟؟؟
    ماذا يحدث حولنا؟؟؟؟
    صغيران اسفل العينين
    مصر الاولى على العالم
    اقوال مأثوره
    معلومات ع الماشي
    معلومات في الطب


    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف love for ever الخميس 26 فبراير - 10:07

    المطهرون وهى بالطبع مفعول بيه
    مفعول به مرفوع انت خريج كلية ايه ؟
    ده انت لو ثانويه عامه هاتقول منصوب هاجيب لك تفسير الشعراوي في الموضوع ده لأنه بيفسر بالنحو
    المهم بقى
    في الايه القرآنيه وتفسيرها انت لك ان تأخذ بالمعنى الظاهري للآيه وهو المفهوم الواضح صريح منها الحاج التانيه انك تأخذ بأي من اراء المفسريبن وكلها اجتهادات
    لكن ماتألفش من دماغك عشان (من أحدث في ديننا هذا ماليس منه فهو رد)
    خاف على نفسك
    شكرا
    avatar
    shamhoorich
    عضو مساهم
    عضو مساهم


    عدد المساهمات : 48
    رقم العضوية : 154
    تاريخ التسجيل : 01/11/2008
    نقاط التميز : 86
    معدل تقييم الاداء : 0

    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف shamhoorich الخميس 26 فبراير - 11:43

    السلام عليكم
    مفهمتش ولا كلمة من كلام حضرتك بجد ارجو التوضيح لان بجد الكلام مش مرتب
    avatar
    shamhoorich
    عضو مساهم
    عضو مساهم


    عدد المساهمات : 48
    رقم العضوية : 154
    تاريخ التسجيل : 01/11/2008
    نقاط التميز : 86
    معدل تقييم الاداء : 0

    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف shamhoorich الخميس 26 فبراير - 11:59

    السلام عليكم love
    انا مبسوط من كلامك العلمى وتحليلك الدقيق جداااا الى يدل على انك فهمت كلامى كويس جدااااا
    وكمان منبهر بمستوى ادراكك لمفهوم البدعة وانواعها الى باين طبعا من استدلاك بحديث الرسول من احدث فى امرنا هذا ما ليس منه
    وكمان عاجبنى جداااا نقدك لاعرابى لكلمة المطهرون بتصحيحك للاعراب وانك حددت الاعراب السليم مما يدل على انك بارع فى النحو على نحو بارع ومتمكن من قواعد اللغة العربية
    بس ياسيفنى انى اقولك انك مش فاهم اى حاجة خالص من الى كتبته انا
    ثانيا يا مولانا انا لما قولت المطهرون مفعول به مكنش بغرض الاعراب ده بغرض نفى انهم متتطهرون ولكن اعرابها السليم اسم مفعول
    اشكرك على فكرة انا معايا ماستر فى الكيمياء مش ثانوية عامية
    love for ever
    love for ever
    الزعيمة
    الزعيمة


    عدد المساهمات : 2621
    رقم العضوية : 37
    تاريخ التسجيل : 08/07/2008
    نقاط التميز : 3166
    معدل تقييم الاداء : 81
    من مواضيعي : موضوع نقاش وبحث
    الخطأ؟؟؟؟؟
    ماذا يحدث حولنا؟؟؟؟
    صغيران اسفل العينين
    مصر الاولى على العالم
    اقوال مأثوره
    معلومات ع الماشي
    معلومات في الطب


    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف love for ever الجمعة 27 فبراير - 4:40

    وعليكم السلام وشكرا على التريقه الغير مقبوله قبل ما ابدأ بس في اخطاء لغويه ابقى صلحها ياعم ماستر
    انا لم اقصد شخصك تماما انا استغربت اساسا من انك بتتكلم وبتفسر ايه قرآنيه وكمان كاتب اعراب غلط وعلى اساس الاعراب الخطأ بتفسر كمان غلط

    كلمة المطهرون وهى بالطبع مفعول بيه وتسالت اذا لابد ان يطر الله شخصا ما لكى يفهم القرأن بشكل ادق ويصل الى قلبه وبصيرته

    وبعدين جاي تصحح معلومه غلط بغلط برضوا لأ برافواااااااااااااااا في فرق بين الصرف والنحو معلش اصل انا بقى طالبه في ثانوي ويادوب لسه مزاكره النحو خدني على قد عقلي ومنكم نستفيد
    لا يمسه الا المطهرون اسلوب استثناء عاوز الاعراب تحذف لا والا وتعرب والمطهرون يبقى فاعل
    ده اعراب طالب ثانوي مش ماستر الكيميا
    وانا مش متمكن في النحو ولا حاجه في حاجات لما تتكلم فيها تتكلم صح او بلاش تتكلم احسن وفي موضوع سيادتك بقى
    (فسألوا أهل الذكر ان كنتم لا تعلمون)صدق رب العزه
    وسيادتك اهل ذكر في الكيميا مش في الدين
    ومنتظره رد الدكتور شمهورش في تفسير سورة الواقعه
    شكرا للأستفاده وطرحك الراقي وكم أحمد الله على انني لم أفهم شئ

    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف نهر العطاء الجمعة 27 فبراير - 5:11

    اية دة يا جماعة
    واحدة بكالوريوس والتاني ماستر وبتعملوا كدا امال سبتم اية للجهلة اللي زيي (الا بالمناسبة يعني اية ماستر دي )
    اسفة اعذروا جهلي حقيقي معرفش
    المهم ان في اسلوب افضل من كدة للحوار وطبعا انتم اهل لكل خير
    رجاء مراعاة اصول الحوار والا اضررت اسفة للتدخل كمشرفة وحذف كل الالفاظ الغير مناسبة انتظر منكم وانتم قدوة لكل من في المنتدي ان تبادروا بتعديل مشاركاتكم السابقة او تجاوز هذة المرحلة واستئناف الحوار باسلوب هادئ
    love for ever
    love for ever
    الزعيمة
    الزعيمة


    عدد المساهمات : 2621
    رقم العضوية : 37
    تاريخ التسجيل : 08/07/2008
    نقاط التميز : 3166
    معدل تقييم الاداء : 81
    من مواضيعي : موضوع نقاش وبحث
    الخطأ؟؟؟؟؟
    ماذا يحدث حولنا؟؟؟؟
    صغيران اسفل العينين
    مصر الاولى على العالم
    اقوال مأثوره
    معلومات ع الماشي
    معلومات في الطب


    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف love for ever الجمعة 27 فبراير - 5:18

    ليه يانهر الحوار مافيهوش اي شئ ده تبادل فكري بس شاطح شويه بالفكر
    ولو عملتي كده مااقدرش اقول لك رد فعلي هايكون هايكون ايه
    انتي مش حمامة سلام واحنا مش في خناقه

    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف نهر العطاء الجمعة 27 فبراير - 5:41

    جميل وهو دة كل اللي نتمناة
    سيبوناة من اللي فات ونحاول نسال ونجاوب مع بعض علي السؤال دا

    ((((ما هو مدى صحة اى تفسيرللقرأن فى خارج التفاسير المعتبرة واعنىى ما يلقى فى القلب عند سماع او قرأة اية قرانية )))))

    او بتعبير اخر هل نحن كمسلمين عاديين غير متخصصين في علوم الدين ملزمين ان نلزم انفسنا بتفسير محدد للايات القرانية قال بة احد العلماء
    ام يمكن ان يكون لنا فهم خاص بنا يتفق او يختلف مع ما قال بة العلماء المفسرون


    رايي الشخصي ان بعض الايات لا يمكن نفهمها او نفسرها علي الوجة الصحيح لانها تحتاج لعلم وتخصص دقيق
    ومن رحمة ربنا بينا ان الايات دي قليلة نوعا ما
    اما باقي القران او معظمة فاعتقد انة يجب علينا تدبرة وتعقلة وفهمة بانفسنا ولا نلجا للمفسرين الا فيما استشكل علينا من المسائل
    avatar
    shamhoorich
    عضو مساهم
    عضو مساهم


    عدد المساهمات : 48
    رقم العضوية : 154
    تاريخ التسجيل : 01/11/2008
    نقاط التميز : 86
    معدل تقييم الاداء : 0

    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف shamhoorich الجمعة 27 فبراير - 14:46

    السلام عليكم
    ماستر يعنى ماجيستير اكاديمى يا نهر
    ثانيا بردو يا لف انتى مفهمتيش ولا كلمة من كلامى اقريه تانى
    وعلى فكرة ممكن تفهميه لما تقريه 63 مره اكيد فى المرة ال64 ممكن يوصلك حاجة
    وعايز اقولك حاجة
    متعمليش زى ناس اصحابنا ميعلقوش الا على سور الى مش مهم اوى
    هاديكى مثل على تعليقك على كلامى
    بوش بيسالوه بيقولولوا هانعلن ازاى اخبار الضحايا الى من المسلمين الكتير وازاى هنصيخ اخبر
    قالهم قولوا للمسليمن اننا فى حربنا عليهم مات مليون مسلم ودكتور واحد
    هما هيسبوا المليون الى ماتوا ويعلقوا على الدكتور الوحيد النصرانى الى مات
    وبعدين متشكر على تعليقاتك فى كل الاحوال يا مس لف
    love for ever
    love for ever
    الزعيمة
    الزعيمة


    عدد المساهمات : 2621
    رقم العضوية : 37
    تاريخ التسجيل : 08/07/2008
    نقاط التميز : 3166
    معدل تقييم الاداء : 81
    من مواضيعي : موضوع نقاش وبحث
    الخطأ؟؟؟؟؟
    ماذا يحدث حولنا؟؟؟؟
    صغيران اسفل العينين
    مصر الاولى على العالم
    اقوال مأثوره
    معلومات ع الماشي
    معلومات في الطب


    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف love for ever الأحد 1 مارس - 3:15

    shamhoorich كتب:السلام عليكم
    ثانيا بردو يا لف انتى مفهمتيش ولا كلمة من كلامى اقريه تانى
    وعلى فكرة ممكن تفهميه لما تقريه 63 مره اكيد فى المرة ال64 ممكن يوصلك حاجة
    وعايز اقولك حاجة
    متعمليش زى ناس اصحابنا ميعلقوش الا على سور الى مش مهم اوى
    هاديكى مثل على تعليقك على كلامى
    بوش بيسالوه بيقولولوا هانعلن ازاى اخبار الضحايا الى من المسلمين الكتير وازاى هنصيخ اخبر
    قالهم قولوا للمسليمن اننا فى حربنا عليهم مات مليون مسلم ودكتور واحد
    هما هيسبوا المليون الى ماتوا ويعلقوا على الدكتور الوحيد النصرانى الى مات
    وبعدين متشكر على تعليقاتك فى كل الاحوال يا مس لف
    طيب للمره ال65 بقولك انت تتكلم في تخصصك بس
    وكان ردي واضح ممكن اكرره لك تاني في حاجه اسمها المعنى الظاهري للآيه وفي حاجه اسمها التفسير ولك ان تأخذ باحداهما سيادتك مافهمتش دي حاجه تانيه
    ده كان معناه مدلول الايه في النفس اللي سيادتك تقصده
    وكمان تقصد ان كلمة طهاره اسم مفعول يعني طهاره ماديه ومعنويه طيب متشكرين
    نصيحه اخيره ابقى اقرا في كتب التفسير كويس

    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف Marwan(Mark71) الأحد 1 مارس - 6:19

    لقد صححت الاخطاء الاملائية في موضوع الاخ شمهورش, اما ملاحظي له في ان يكون حذرا في طرح مثل هذه المواضيع, فالقرآن الكريم ليس سهلا للادلاء باراء معينة ناتجة عن تفكير او حالة نفسية معينة, والآية الكريمة تقول يا أيها الذين آمنوا لا تسألوا عن أشياء إن تبد لكم تسؤكم
    والآية الاخرى تقول ارأيت من اتخذ الهه هواه...ولا تنسى اخي الكريم ان الكثير من الفرق في التاريخ الاسلامي ارتدت عن الاسلام بسبب المغالاة في تفسير بعض الآيات
    love for ever
    love for ever
    الزعيمة
    الزعيمة


    عدد المساهمات : 2621
    رقم العضوية : 37
    تاريخ التسجيل : 08/07/2008
    نقاط التميز : 3166
    معدل تقييم الاداء : 81
    من مواضيعي : موضوع نقاش وبحث
    الخطأ؟؟؟؟؟
    ماذا يحدث حولنا؟؟؟؟
    صغيران اسفل العينين
    مصر الاولى على العالم
    اقوال مأثوره
    معلومات ع الماشي
    معلومات في الطب


    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف love for ever الأحد 1 مارس - 6:24

    انت فين ياريس حمد الله ع السلامه اه وفي حديث بيقول (من أفتى في الدين بغير علم فليتبوأ مقعده من النار)
    صدق المصطفى
    حمد الله ع السلامه مره تانيه سايبني مطحونه وحدي وماشي
    avatar
    shamhoorich
    عضو مساهم
    عضو مساهم


    عدد المساهمات : 48
    رقم العضوية : 154
    تاريخ التسجيل : 01/11/2008
    نقاط التميز : 86
    معدل تقييم الاداء : 0

    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف shamhoorich الأحد 1 مارس - 9:00

    السام عليكم
    ارجو من كل من يقوم بالتعليق ان يوضح مصر معلوماته هل هى اراء شخصية ام معلومة
    ارجو من كل من يستشهد بحديث ان يذكر فى كتاب من كتب السنة الستة محقق وباى درجة من الصحة
    ثالثا
    ارى ان الاخ مارك استشهد باية فى سبيله لابداء رأيه ليس لها علاقة بالموضوع
    رابعا
    هل يعلم كل من شارك فى الموضوع ان مذاهب الائمة الاربعة هى مجرد اراء واستنتاجات فقهية من النصوص يعنى حتى المذاهب هى عبارة عن اراء
    مش فاهم الى بيعترض على ان الاية تحتمل اكثر من معنى ازاى بيستشهد ان فى حاجة اسمها ظاهر النص وباطنه
    خامسا يؤسفنى انى لم ارى مشاركة واحدة تستشهد بكلام علمى موثق فانى ارى مشاركين يعترضوا على التفسير بالرأى وسبحان الله من خلال رأيهم اصلا الشخصى عجيبة جدااا
    سادسا مبسوط من الناس الايجابين الى شاركوا بأرائهم اكرررررر بارأهم وليس بالرأى العلمى
    وهو ده الى كنت عايز اوصله
    avatar
    shamhoorich
    عضو مساهم
    عضو مساهم


    عدد المساهمات : 48
    رقم العضوية : 154
    تاريخ التسجيل : 01/11/2008
    نقاط التميز : 86
    معدل تقييم الاداء : 0

    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف shamhoorich الأحد 1 مارس - 9:03

    السلام عليكم
    يا ريت نعمق المرة الجاية المناقشة
    واشوف حد يكلمنى عن انواع البدع وهل كلها مش مستحبة ومفهوم البدعة ومفهوم الفتوى ومصادر الشريعة وهل التفسير بما ليس من ظاهر النص يعتبر بدعو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف Marwan(Mark71) الأحد 1 مارس - 10:23

    انا بصراحة لا افهم ما تريد الوصول له من هذه المواضيع, اما اذا كنت تريد رأيي الشخصي في مواضيع شرعية فانا اعتذر عن المشاركة لاني لست اهلا لاعطي اي رأي في قضايا شرعية, واسف على ازعاجك
    avatar
    shamhoorich
    عضو مساهم
    عضو مساهم


    عدد المساهمات : 48
    رقم العضوية : 154
    تاريخ التسجيل : 01/11/2008
    نقاط التميز : 86
    معدل تقييم الاداء : 0

    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف shamhoorich الخميس 5 مارس - 11:53

    السلام عليكم
    استاذ مارك
    انا هدفى من المواضيع دى هدف صدقنى ليس اجراء مناقشان بيزينطية
    او هراطق هيامونية
    بس انا اقصد التاكيد على معنى غاب وتاه اوى عندا
    وهو التاصيل لكل القضيا وكمان التفكير فى كل الوجهات لانك لو فضلت دايما تبوص على الشمال ممكن وانت بتعدى الشارع تيجى العربية من اليمين وتكون نهاية ساذجة
    ثانيا انت ليه زعلان منى
    انا احترمك واقدرك مشاكات بس الموضوع مفتوح وعايز عقليات مفتوحة
    انت عارف انا مش بافتح مواضيع عشان الناس تدور عل مادة وسورى تلطعها
    انا عايز اعرف العقليات ازاى بتفكر وتحلل وتتفاعل وتتفق وتختلف
    لا اكتر ولا اقل
    اشكرك وفى انتظار اراءك المفيدة

    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف Marwan(Mark71) الجمعة 6 مارس - 0:59

    انا اخاف على نفسي قبل ان اخاف عليك في الخوض في تفاسير جانبية للايات, ولا يعني هذا انني ضد التفكير في ايات الله, ولكن لو رجعنا الى تاريخ الحركات الاسلامية والتي ارتدت عن الاسلام, كان سبب ارتدادها انها خاضت بتفاسير الكثير من الايات القرآنية وفسرتها دون الرجوع الى الاصول الثابتة, فظهرت المقولات والتي هي موجودة لدى شيعة اليوم وهو التفسير الباطني والظاهري للايات, والكل يعلم ان الشخص الذي يحق له تفسير القرآن يجب ان تتوفر فيه صفات كثيرة وصعبة منها على سبيل المثال لا الحصر, حفظ القران كاملا وحفظ الاحاديث واسانيدها لان الكثير من الاحاديث تفسر الكثير من الايات, اضافة الى مناسبة الايات وسبب نزولها والناسخ والمنسوخ وهي مكية ام مدنية, ثم المعرفة الكاملة بقواعد اللغة العربية وعلم الصرف والنحو

    ولا اريد ان تكون آية أرأيت الذي اتخذ الهه هواه قد نزلت في حقي, ولا اريد قوله تعالى فاما الذين في قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة وابتغاء تأويلة ان يكون يقصدني

    وتقبل احترامي
    avatar
    shamhoorich
    عضو مساهم
    عضو مساهم


    عدد المساهمات : 48
    رقم العضوية : 154
    تاريخ التسجيل : 01/11/2008
    نقاط التميز : 86
    معدل تقييم الاداء : 0

    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف shamhoorich الجمعة 6 مارس - 11:15

    السلام عليك
    استاذ مارك احترم جداااا كلامك المتزن والموزون
    سؤال
    هل القرأن نزل لكل البشر ام نزل حكر على ست مفسرين
    توضيح
    امتطلبات الى ذكرتها فى كلامك للمفسر انا اوافقك فيها مع التحفظ والتوضيح والتاكيد على ان التفسير منه ما هو فقهى ومنه ما هو شرعى ومنه ما هو ظاهرى الى اخره واعتقد انك بتتكلم عن التفسير الشرعى او ان صح التعبير الاحكام والشريعة
    يعنى على سبيل المثال هناك تفسير علمى للقرأن لا يتطلب العلم بقواعد الشريعة ولكن يتطلب العلم بالقواعد العلمية وقوانين الكون بشرط الا يتعارض مع ظاهر النص فى بعض او كل منه
    ثانيا لا تنسى ان الرسول عليه الصلاة والسلام كان اولى الناس بوضوع تفسير كامل للقرأن ولم يفعل طبعا لحكمه من المولى فما بالك بتفاسير بعض البشر على انت تقدر تجزم وتاكد على ان كامل مراد الله وقصده وكلمته تتوقف على فهم شخص او مجموعة اشخاص للنص
    اذا راى بصراحة شديدة ان هناك مجال لغير المفسرين بشرط
    ان يكون التفسير ليس على غير ما هو معروف من الدين بالضرورة او على غير ما هو قائم من الشريعة او على خارج االاطار العام للدين وجوهره او صلبه
    لكن هذا ليس معناه ان ينطق الروبيدة فى تفسير ايات الله وليس كل من هب ودب يخوض فيها والعياذ بالله
    اشكرك يا مارك
    hooda
    hooda
    عضو مجتهد
    عضو  مجتهد


    عدد المساهمات : 201
    رقم العضوية : 201
    تاريخ التسجيل : 06/01/2009
    نقاط التميز : 216
    معدل تقييم الاداء : 15

    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف hooda السبت 7 مارس - 9:01

    واضح يا شمهورش ان مواضيعك فعلا مختلفة وبتجبرنا اننا نفكر بطريقة مختلفة
    موضوع بيطرح مسالة مهمة
    من لة الحق في تفسير القران
    وعلشان تبقي في ارضية للحواريبقي لازم نفهم الاول ما المقصود بكلمة تفسير القران
    هل هومحاولة معرفة مقصد الله من الايات ولا هو ما وقر في القلب لحظة سماع الايات
    لو اتفقنا ايهما نقصد ممكن نتكلم بدون حساسيات
    حساسية الاستاذ مارك حساسية محمودة وماجور عليها
    لكن لو النقاش حول ما وقر في القلب لحظة سماع الايات اعتقد هتزول الحساسية دي

    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف عادل الإثنين 9 مارس - 10:18

    السلام عليكم
    من الواضح ان شمهورش لم يوضح فكرتة الاساسية الا في المداخلة الاخيرة
    واستاذنكم في ان تكون مداخلتة الاخيرة هي البداية الحقيقية للموضوع

    رأى شخصى فى اية قرأنية Empty رد: رأى شخصى فى اية قرأنية

    مُساهمة من طرف Marwan(Mark71) الإثنين 9 مارس - 10:33

    shamhoorich كتب:السلام عليكم
    سؤال
    هل القرأن نزل لكل البشر ام نزل حكر على ست مفسرين
    توضيح

    لا طبعا, لا ستة ولا عشرة ولا الف, هناك تفاسير كثيرة ومتعددة في الاسواق, ولكن كلها تدور في نفس الفلك, وهؤلاء الذين فسروا القرآن كانت لديهم الصفات المؤهلة للتفسير, وما كان اختلاف علماء التفسير الا في بعض الفروع ولم نسمع خلاف في الاصول بينهم,


    وببساطة انا لست ضد اي شخص يفسر القرآن , وهذا الامر مباح في الاسلام, ولكن الذي يريد ان يفسر القرآن يجب ان يكون مؤهلا لذلك

      مواضيع مماثلة

      -

      الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء 27 مارس - 23:49